Torsdagen den 15 september
Planen var att vi skulle köra ner till Helsingfors, flyga från Helsingfors till Paris, från Paris till New York och från NY till vår slutdesination; Toronto. Vi fick meddelade om att flyget till Paris hade blivit inställt pga strejk, så istället fick vi flyga Helsingfors - London - Toronto. Det kändes otroligt skönt att bara ha ett byte istället för två.   Själva resandet gick smärtfritt, men vi fick inte mycket sömn på flygen så när vi kom fram till vårt hotell i Toronto klockan 10 på kvällen (deras tid) så stupade vi direkt i säng.

Fredagen den 16 september
Vi vaknade rätt tidigt, fixade oss och gick ut på stan för att söka reda på ett frukost ställe. Vi hittade inget som föll oss i smaken och eftersom att vi befann oss i en helt främmande stad var det inte så enkelt att hitta dedär 10-poängs breakfast restaurangerna och vi hade endast wifi på hotellet så vi kunde inte googla heller. Det slutade med att vi åt frukost på hotellet istället innan vi återigen begav oss ut på stan. Vi bodde jättecentralt, i downtown Toronto på Yonge Street. Vi spenderade första dagen med att utforska staden och Eaton Center som är ett enormt shoppingcenter. Vi hade blivit lovade ett ordentligt åskväder, men till min stora besvikelse regnade det bara lite...

Lördagen den 17 september.
Vi besökte Hockey Hall of Fame. Hockey Hall of Fame, HHOF, är ett museum uppbyggt kring berömda personer vilka varit betydelsefulla för ishockeyns utveckling i allmänhet och nordamerikansk ishockey i synnerhet. Där fanns bland annat Stanley Cupen, gammal hockeyutrustning som kända hockeyspelare använt osv. Det var väldigt intressant för mannen. Jag var inte så vidare intresserad av det hela, men lite mäktigt kändes det ju att röra vid den berömda Stanley Cupen! ;)  Efter besöket på HHOF  och lite strosande på stan så begav vi oss till The Distillery Distric. De hade ordnat en fan-village där som var en 10 dagar gratis fan festival i samband med hockey world cup. Där bjöd de på gratis live musik, man kunde stöta på NHL spelare,  de hade olika tävlingar, mat från alla möjliga länder, uppträdanden osv.

Sördagen den 18 september
Vi hade fixat biljetter till kvällens hockey match mellan Finland och Nordamerika, och före det skulle Sverige spela mot Ryssland. Vi begav oss till hockeyarenan var matcherna skulle äga rum, hittade en sportsbar var vi tänkte slänga i oss lite mat och se den första matchen på TV. Men icke. Servitrisen frågade om vi ville se Sverige-Ryssland matchen. Vi trodde hon skojade, så vi svarade "of course, that would be great", varpå hon slänger två gratisbiljetter till hockey matchen i handen på min man. Man tackar och bockar! Vilken mäktig känsla det var att sitta där med en nästan fullspäckad ishockey arena! Musiken, feelisen, folket... ja allting var helt huippu! När de spelade ländernas nationalsånger fick jag gåshud. Det hela kändes så mäktigt! :) Efter Sverige-Ryssland matchen gick vi till en restaurang i närheten och slängde i oss lite mat innan det var dags för Finland-Nordamerika. Känslan att sitta där, var helt obeskrivlig. Vi satt brevid en amerikansk kille i vår ålder och hans pappa, och diskuterade hejvilt med dem, supertrevliga! Tyvärr förlorade ju Finland, men vi var glada över upplevelsen ändå! :)