Under min långpromenad för några dagar sen så lyssnade jag på en intressant pod av Ida Warg och Viktor Frisk var de bland annat diskuterade om vad de hade för drömjobb som barn, vad de skulle vilja göra nu, och om hurudana jobb de har haft tidigare för att komma dit var de är just nu samt en del tips och råd för att nå sina mål. Väldigt intressant att lyssna på, speciellt då dessa två personer är så drivna och vet vad de vill karriärsmässigt. 
 
Som liten drömde jag om att  jobba som ridskolelärare eller veterinär.  Lite senare ändrade det till DJ, journalist, frisör, kosmetolog... Jag funderade även på att bli flygvärdinna, jockey och allt möjligt där emellan.  Jag var en väldigt rastlös själ som ung, och jag kunde inte riktigt bestämma mig för vad jag ville studera.  Jag började faktiskt studera till kosmetolog, men hoppade av efter en vecka för jag tyckte det var lite väl... tjejigt och sminkigt. Too much för min smak helt enkelt. Så, jag började gymnasiet istället för att få tre års betänketid till. Efter gymnasiet var jag om möjligt ännu mer confused, och tog därför två mellanår på raken och passade på att jobba och resa lite. Efter lite pepp från min mamma så bestämde jag mig äntligen för att börja söka in till olika skolor och bestämde mig då för att do whatever it takes att komma in till den engelskspråkiga restenom utbildningen i Jeppis. Till all min lycka kom jag in på den utbildningen, och redan de första dagarna kände jag dendär underbara känslan då allting feels just right.
 
Tack vare den linjen (och mina föräldrars ekonomiska hjälp, hehe) så kom jag iväg på utbyte till landet och staden jag så länge drömt om att få besöka; USA, Los Angeles. När jag tänker tillbaka så var utbytesåret det absolut bästa med de 3,5 åren jag studerade. Efter det var planen att komma tillbaka till Finland, göra klart skolan och återigen sticka iväg utomlands för att jobba. Det gick dock inte riktigt som planerat; jag hittade min nuvarande man, vi blev alldeles upp över öronen förälskade, flyttade ihop, förlovade oss, köpte hus, gifte oss and here we are. Jag gjorde klart skolan, och fick fastanställning inom något heeeelt annat område än det jag hade studerat. 
 
 
 
Så, vad har jag jobbat med tidigare som har tagit mig hit var jag är idag och vad är mina drömmar och mål karriärsmässigt?  Jag har sålt kläder på Code i Jeppis lite på ett år, innan jag böt till möbelförsäljning på Jysk. Därifrån blev det försäljning av barnkläder på Polarn o. Pyret och vid sidan om det passade jag på att hoppa in på en inredningsaffär i Vasa som inte längre existerar. Och nu är jag på Fpa.
 
 Jag har en längre tid drömt om att börja med Youtube, eller en egen podcast. Eller varför inte både och?! Sådär vid sidan om mitt heltidsjobb då. Det skulle vara så himla roligt! Jag brinner för sociala medier och blir så himla inspirerad varje gång jag ser en välgjord vlog på Youtube, eller lyssnar på en intressant och peppande pod. Fotograf är en annan dröm. Det skulle kännas såååå coolt att kunna tjäna några extra slantar på det man brinner för. 
 
 
Vad är ditt drömjobb?  
 
 
Code to import my old blog: 6718028280

Kommentera

Publiceras ej